+

TRE in Psychologie Magazine

April 2014 –  een artikel over TRE in de rubriek ‘Cursus’.

Een journalist van Psychologie Magazine nam deel aan onze workshop TRE.

Ruim een jaar geleden meldde ik me bij de huisarts omdat ik het beu was zo weinig energie te hebben. Onderzoeken wezen geen lichamelijke oorzaak aan. ‘Maar als ik hoor hoe vol jouw leven is,’ begon de huisarts voorzichtig, ‘en wat je allemaal móet van jezelf, dan zou ik ook hondsmoe worden. Doe je ook genoeg léuke dingen?’

Nou… daar viel wel iets te verbeteren. Want zelfs sportschoolbezoek, bedoeld voor ontspanning, deed ik plichtmatig. Vakantie vierde ik al drie jaar in-eigen-kantoor, met de laptop open. Een leven als freelancer maakt dat ik altijd doordraaf. Is dat echt nodig?

Er moest iets gebeuren. Ik zette mezelf op werkrantsoen en nam ‘s avonds en in het weekend voortaan vrij. Op doktersadvies ging ik regelmatig in de zon zitten, voor vitamine D. Dat hielp inderdaad flink, maar nog niet genoeg naar mijn zin.
Hoe deden anderen dat eigenlijk, ontspannen in een druk leven? Een kennis wees me op het bestaan van TRE, tension releasing exercises. Om te ontstressen ging ze regelmatig thuis een paar minuten ‘haar spieren shaken‘.

TRE zijn fysieke oefeningen die de Amerikaanse trauma-expert David Berceli ontwikkelde om chronisch aanwezige spanning te ontladen. Op dit moment wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van zijn methode. Berceli heeft er wereldwijd al meer dan 1,5 miljoen mensen mee geholpen. Zo leert hij zijn oefeningen aan Amerikaanse militairen die last hebben van PTSS, en reisde hij naar Japan, China, Zuid-Afrika en de Filippijnen om te helpen bij stress en trauma’s ontstaan door natuurrampen en oorlogen.

De oefeningen zijn niet moeilijk en ze blijken in één middag te leren. Aan het begin van zo’n workshop vertelt de Amsterdamse TRE-docente Daan Timmers, opgeleid door Berceli zelf, hoe het precies zit met die stress in ons lichaam.
Dagelijks bevinden we ons in stressvolle situaties, en iedereen krijgt in zijn leven wel met traumatische ervaringen te maken: een ongeluk, liefdesverdriet, een sportblessure, een reorganisatie of het zien van heftige beelden op tv.

Bij stressvolle situaties  komen allerlei spieren in actie, met de psoas-spier als grootste. Hij verbindt de onderste helft van de wervelkolom via het bekken met de bovenbenen. Bij gevaar trekt deze spier samen, waardoor je in elkaar duikt en de organen in je lage buik beschermt. Als het gevaar is geweken, ontspant de psoas weer.

‘Veel mensen gebruiken slechts de helft van dat overlevingsmechanisme,’ zegt Daan Timmers. ‘Ze bouwen wel spanning op, maar ze ontladen niet meer.’ We stapelen stress op stress waardoor ons lichaam steeds gespannener wordt. De psoas speelt daarin een grote rol, met allerlei klachten tot gevolg: onderrugpijn, schouder- en nekklachten, menstruatie- en darmklachten, en algemene moeheid. Want spanning in de psoas, een centrum in het web van spieren, heeft grote invloed op de lichaamshouding en spanning in omliggende lichaamsdelen. Timmers: ‘Praattherapie is de geijkte manier om stress of trauma’s te benaderen, maar soms kun je praten wat je wilt en blijft de spanning bestaan.’

Eerst voeren we de spanning in de psoas wat op, als extra zetje voor de ontlading straks. Er zijn 6 voorbereidende oefeningen en een slotoefening. Ik ga op één gestrekt been staan, op mijn tenen, en laat mijn hiel zakken en weer omhoog bewegen. Als ik bij een volgende oefening met mijn rug tegen de muur in zithouding sta, dienen de eerste lichte trillingen in mijn bovenbenen zich aan.

Tot slot lig ik op mijn rug op een yogamat, voetzolen tegen elkaar en benen opengevouwen. Nu begint de psoas, diep in mijn buik en bij mijn bovenbenen, flink harder te trillen als ik mijn knieën telkens een paar centimeter dichter naar elkaar toe breng. Het is hetzelfde trillen dat bovenbenen doen na flinke inspanning – maar nu sterker.

Na afloop voel ik me lekker loom zoals na een bezoek aan de sauna. Ik ben benieuwd wat TRE me op de lange termijn gaat brengen. Nu weet ik dat trillende spieren tijdens fysieke inspanning of stressvolle situaties geen zwakte is, maar een slim mechanisme van het lichaam om spanning te ontladen.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Bewaren